• Dakar Truck 2020 VB09kopie
  • 22 11 2017
  • Header 001
  • Header 002
  • Header 003
  • Header 004
  • Header 005
  • Header 006
  • Header 007
  • Header 008
  • Header 009
  • 03 01 17 stage2
  • 01 01 17
  • 08 01 16 etappe6
  • 09 10 15 finish
  • 20 04 15 etappe4
  • 17 01 15 huldiging
  • headerfrontpage-13-09-14

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor mammoet
  • sponsor mkr
  • sponsor renaulttrucks
  • polskamp
  • hsf logistics
  • Scheuerle
  • vink
  • dieleman seeds
  • sponsor dopharma
  • telpoint
  • boss machinery
  • hella
  • move
  • flc
  • anemone
  • vanstep
  • sponsor cabweert
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Mammoet Rallysport favoriet in Libya Rally

Geschreven door Enrico van de Craats.

Martin van den Brink met Mario Kress aan boord in Marokko

Martin van den Brink gaat als de grote favoriet van start in de Libya Rally. De Harskamper komt in Marokko echter vooral in actie om de Renault truck te testen.

,,We gaan zeker proberen om zo hoog mogelijk te eindigen,'' zegt de Harskampse rallyrijder aan de vooravond van het evenement. ,,Het belangrijkste voor ons is echter om de truck te testen.'' De mannen van Mammoet Rallysport hebben na de Dakar Rally 2015 een grondige evaluatie gemaakt van de problemen die in Zuid-Amerika aan het licht kwamen. ,,We hebben inmiddels de turbo vervangen en in de Libya Rally hebben we nieuwe veren van Reiger.''

Martin van den Brink rijdt de rally met zijn vertrouwde navigator Peter Willemsen. Op de derde stoel zit echter een debutant. ,,Deze rally maakt ook Mario Kress deel uit van de equipe. Mario is de eigenaar van Rally Adventure en dat bedrijf ontwikkelt de Renault truck voor Mammoet Rallysport. Op deze manier kan Kress van dichtbij ervaren wat mij meemaken en kan hij mogelijk nog nieuwe dingen ontdekken. We denken op deze manier een goede zet te doen om de techniek van de truck nog verder te verbeteren.''

Zeven etappes

De cross-country rally in Marokko telt in totaal zeven etappes en 2.400 kilometer.
Er wordt gereden op zowel snelle als technische pistes, maar ook op vlaktes en bergen en natuurlijk in de duinen.
De Libya Rally is in 2008 ontstaan. Zoals de naam doet vermoeden ligt de oorsprong van de rally in het land dat de hoogste duinen van de Sahara herbergt, Libië. In 2011 kwam als gevolg van de Arabische lente een einde aan het Khadafi-regime. Hoewel de oorlog nu er al enkele jaren voorbij is, is het opnieuw organiseren van een groot internationaal sportevenement er, mede door het negatieve veiligheidsadvies, nog niet mogelijk.

Omdat Libya Rally meer was dan indrukwekkende duinenzeeën en canyons, besloot organisator Gert Duson de rally elders te organiseren. Eerst volgden twee edities in Tunesië en sinds 2013 wordt de rally in Marokko gereden.
De deelnemers doorkruisen in de zeven etappes heel Marokko. Alle soorten landschappen die Marokko te bieden heeft worden bezocht. Dit jaar rijden de rallyrijders bijvoorbeeld door het Atlasgebergte, over de vlaktes van le Plateau de Rekkam & Lac Iriki en doorkruisen ze de duinen van Merzouga & Mhamid.
De finish is in Marrakech, de stad van 1001 nachten, souks, honderden minaretten en een bruisend nachtleven.
In totaal 112 voertuigen melden zich donderdag in Fez voor de keuring (38 auto's (4×4), 11 SSV's, 6 buggies (4×2), 45 motoren & quads en 13 racetrucks).

Het programma ziet er als volgt uit:

Vrijdag 17 april Etappe 1: Fez - Boudnib (660 km)
Zaterdag 18 april Etappe 2: Boudnib - Merzouga (235 km)
Zondag 19 april Etappe 3: Merzouga - Mhamid (345 km)
Maandag 20 april Etappe 4: Mhamid - Mhamid (210 km)
Dinsdag 21 april Etappe 5: Mhamid - Tissint (370 km)
Woensdag 22 april Etappe 6: Tissint - Ouarzazate (280 km)
Donderdag 23 april Etappe 7: Ouarzazate - Marrakech (290 km).


Tekst: Berry Kamphorst
Foto's: Rally Maniacs en Maindru

 

BottomYoutube

Mammoet Store

MMstore Rdiapos fc W