• Dakar Truck 2020 VB09kopie
  • 22 11 2017
  • Header 001
  • Header 002
  • Header 003
  • Header 004
  • Header 005
  • Header 006
  • Header 007
  • Header 008
  • Header 009
  • 03 01 17 stage2
  • 01 01 17
  • 08 01 16 etappe6
  • 09 10 15 finish
  • 20 04 15 etappe4
  • 17 01 15 huldiging
  • headerfrontpage-13-09-14

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor mammoet
  • sponsor mkr
  • sponsor renaulttrucks
  • polskamp
  • hsf logistics
  • Scheuerle
  • vink
  • dieleman seeds
  • sponsor dopharma
  • telpoint
  • boss machinery
  • hella
  • move
  • flc
  • anemone
  • vanstep
  • sponsor cabweert
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Martin van den Brink handhaaft zich in de top

Geschreven door Enrico van de Craats.

 Oilibya 2015 06 10 1425

Ondanks technische problemen in tweede etappe Oilibya Rally

DU DRAA - Martin van den Brink heeft de truck van Mammoet Rallysport vanmiddag, na de tweede etappe in de Oilibya Rally, als derde in het bivak geparkeerd. Ales Loprais won de etappe. Federico Villagra is de nieuwe leider. Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw zijn tweede in het klassement

De etappe rondom Du Draa bracht de rallyrijders waar voor ze naar Marokko waren gekomen: zand en duinen. ,,Zeker vergeleken met de eerste rit was dit een prachtige etappe,'' aldus Martin van den Brink.

De Harskamper mocht na de winst in de openingsrit als eerste aan de etappe van dinsdag beginnen. ,,We startten een half uur na de laatste auto. We hebben heerlijk gereden. We hebben niemand gezien en hadden dus geen last van stof van de auto's.''

De Renault-truck was op weg naar een uitstekende eindtijd totdat Van den Brink noodgedwongen het tempo moest laten zakken. ,,De turbo ging kapot. We hadden zodoende in de duinen minder vermogen. Daar hebben we Loprais en Villagra dan ook laten passeren.''

Naast een kapotte turbo moest de Mammoet-brigade nog een probleem overwinnen. ,,Aan de rechter voorkant is het veerpakket doormidden. Dat is wel vervelend, maar je kunt er wel mee doorrijden,'' aldus Van den Brink. ,,In een rally is het belangrijk dat je hoe dan ook de finish haalt.''

In dat kader was de rol van monteur Richard Mouw van groot belang. ,,Richard moest constant de temperatuur in de gaten houden. Als de temperatuur van de motor te hoog opliep moesten we van het gas. We wilden niet dat de motor kapot zou gaan en we de streep niet konden halen. Met Peter kon ik de weg door de duinen prima vinden.''

De equipes waren dinsdagmiddag op tijd klaar met hun rit over 224 kilometer. ,,Rond 15.00 uur (16.00 uur Nederlandse tijd) waren we in het bivak. De monteurs hebben zodoende mooi de tijd om de truck weer optimaal te prepareren voor de etappe van woensdag.'' 

,,Groot compliment voor de monteurs''

Volgens Martin van den Brink heeft de technische ploeg van Mammoet Rallysport zich maandagnacht ook al behoorlijk uit kunnen leven. ,,Ongelooflijk wat de monteurs voor een werk verzet hebben na de eerste etappe. Toen wij vanochtend rond 6.30 uur in het bivak aankwamen waren ze nog met de trucks bezig. Naast het normale onderhoud moesten bijvoorbeeld ook alle banden, inclusief de reserve banden, vervangen worden. Complimenten voor het vele en goede werk. Zo'n team heb je echt nodig om optimaal te kunnen presteren,'' zo loofde Van den Brink de monteurs van Mammoet Rallysport.

Ondanks de materiële tegenslag viel de schade in het dagklassement nog mee. ,,We moeten tevreden zijn met de derde plaats,'' aldus de Harskamper, die 11 minuten en 30 seconden prijs gaf op dagwinnaar Loprais. De Tsjech in de Iveco bleef zijn teamgenoot Villagra 6.32 minuten voor. Gerard de Rooy verloor opnieuw veel terrein. Hij kwam op 12.18 minuten als vierde over de finish.

In het klassement heeft de Argentijn Villagra een voorsprong van 3 minuten en 55 seconden op Martin van den Brink. ,,We staan er goed bij. Het kan nog alle kanten op,'' aldus een tevreden kopman van Mammoet Rallysport. Loprais is voorlopig derde en Ton van Genugten staat zelfs nog een halve minuut voor op zijn kopman Gerard de Rooy.

Woensdag wacht de rallyrijders opnieuw een etappe met veel zand en duinen. Tussen de avonturen in de Afrikaanse zandbak door ligt er een traject waar de stenen en kuilen weer een belangrijke rol gaan spelen. De etappe is totaal 470 kilometer lang. De proef telt 274 kilometers.

Tekst: Berry Kamphorst
Foto's: RallyManiacs

DU DRAA - Martin van den Brink heeft de truck van Mammoet Rallysport vanmiddag, na de tweede etappe in de Oilibya Rally, als derde in het bivak geparkeerd. Ales Loprais won de etappe. Federico Villagra is de nieuwe leider.
Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw zijn tweede in het klassement

 

BottomYoutube

Mammoet Store

MMstore Rdiapos fc W