• 22 11 2017
  • Header 001
  • Header 002
  • Header 003
  • Header 004
  • Header 005
  • Header 006
  • Header 007
  • Header 008
  • Header 009
  • 03 01 17 stage2
  • 01 01 17
  • 08 01 16 etappe6
  • 09 10 15 finish
  • 20 04 15 etappe4
  • 17 01 15 huldiging
  • headerfrontpage-13-09-14

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor mammoet
  • sponsor mkr
  • sponsor renaulttrucks
  • hella
  • boss machinery
  • vink
  • sponsor dopharma
  • sponsor cabweert
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • sponsor baroncoatings
  • sponsor truckparts

Mammoet Rallysport doet volop mee in dans om seconden

Geschreven door Berry Kamphorst.

Ereplaatsen voor Martin en Janus in spannende zevende etappe

MATARKA - Na ruim 400 kilometer rallyrijden op snelheid bedroeg het verschil tussen etappewinnaar Ales Loprais en nummer twee Martin van den Brink slechts 28 seconden. De nummer drie in de etappe, Janus van Kasteren, moest 2 minuten en 30 seconden toegeven.

De drie kanonnen maakten er een spannende voorlaatste etappe in de Morocco Desert Challenge van. ,,We hebben vandaag zo hard gereden als mogelijk was. We hebben echter niet het onderste uit de kan willen halen,’’ aldus Martin van den Brink. ,,Het was belangrijk om op belangrijke momenten het materiaal te sparen. Ondanks dat hebben we goed partij geboden en waren dicht bij de etappewinst. Als na 400 kilometer het verschil slechts 28 seconden bedraagt dan is dat bizar. Je verzint het niet.’’

In de special over 410 kilometer naar Matarka kende de formatie van Martin, Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink nauwelijks problemen. ,,We hebben in de lunchpauze na 180 kilometer een band vervangen. We hadden er toen nog 1 over voor de resterende 220 kilometer. Je wordt dan toch iets voorzichtiger. In de tussenstop mag je bijvoorbeeld niet vier banden vervangen met behulp van de serviceploeg. Wouter en Mitchel hebben de band vervangen.’’

In de strijd om de dagzege leek Martin lange tijd aan de goede kant van de klok te rijden. ,,We hadden zelfs 4 minuten voorsprong. We reden toen een keer iets verkeerd en Loprais zag dat. Daardoor kon hij direct het goede spoor kiezen en maakte tijd goed. Als je de etappe moet openen ben je soms in het nadeel. We hebben er echter alles aan gedaan, maar moeten genoegen nemen met de tweede plaats.’’

Janus van Kasteren volgde het spoor van kopman Martin en gaf slechts twee minuten toe op de Harskamper. Van Kasteren kan tevreden zijn met opnieuw een top drie klassering. ,,Janus kreeg te maken met verlies van de turbo druk. Ook speelde een lekke schokbreker hem parten. Ondanks dat eindigde hij op geringe afstand als derde. Ik ben tevreden over onze resultaten. Janus heeft goed gereden en wij hadden ook net zo goed kunnen winnen. Het ging om seconden en dan kan dit gebeuren.’’

'In een rally is niets zeker'

In het algemeen klassement is de equipe van Janus, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof opgeklommen naar een zesde plaats. Het enorme tijdverlies in de tweede etappe (bijna vijf uur wegens een kapotte naaf) voorkomt een dubbele bezetting van Mammoet Rallysport op het podium. ,,Zonder dat grote probleem hadden we zeker samen op podium gestaan. Morgen gaan we voor de etappezege en je weet nooit wat er nog gebeurt. In een rally is niets zeker en komt er soms uit onverwachte hoek een verrassing. Daar houden we ons aan vast.’’

De achtste en laatste etappe gaat van Tendrara naar Oujda. De special telt 220 kilometer. Normaal gesproken zal deze laatste rit geen grote verschuivingen in het klassement veroorzaken. ,,We moeten tevreden zijn met een tweede en zesde plaats. Het belangrijkste is dat we met twee trucks aan de finish komen en dat we hebben laten zien dat het met de snelheid wel goed zit.’’


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Rallymaniacs

USB Stick 8 GB

410205 006

Mammoet Dakar Truck 2016 1:50

810202 003

@MammoetStore