• 22 11 2017
  • Header 001
  • Header 002
  • Header 003
  • Header 004
  • Header 005
  • Header 006
  • Header 007
  • Header 008
  • Header 009
  • 03 01 17 stage2
  • 01 01 17
  • 08 01 16 etappe6
  • 09 10 15 finish
  • 20 04 15 etappe4
  • 17 01 15 huldiging
  • headerfrontpage-13-09-14

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor mammoet
  • sponsor mkr
  • sponsor renaulttrucks
  • hella
  • boss machinery
  • vink
  • sponsor dopharma
  • sponsor cabweert
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • sponsor baroncoatings
  • sponsor truckparts

‘Natuurlijk ben ik heel erg teleurgesteld’’

Geschreven door Berry Kamphorst.

Martin van den Brink baalt van tegenslag, maar is blij met het team

LA PAZ - Teleurstelling en tevredenheid vechten in het hoofd van Martin van den Brink om voorrang. De teameigenaar van Mammoet Rallysport baalt aan de ene kant als een stekker. ‘De techniek houdt ons van een topklassering af.’ Aan de andere kant is de Harskamper tevreden. ‘Het is een beetje dubbel. Het team functioneert namelijk geweldig.’

Tijdens de rustdag in het bivak in La Paz maken de teams de balans op en wordt alles en iedereen geprepareerd voor de laatste week van de Dakar Rally. Vanuit een regenachtig Bolivia laat Martin van den Brink zijn gevoel spreken. ,,Ik ben natuurlijk erg teleurgesteld als het gaat over het resultaat van Martin van den Brink. Ik baal enorm van de technische problemen die we hebben gehad.’’

Van den Brink maakt echter direct duidelijk dat er ook heel veel reden is voor tevredenheid. ,,Natuurlijk ben ik blij met de etappewinst en is het fantastisch dat Pascal de Baar het met een vijfde plaats goed doet in het klassement. Maar ik wil ook presteren en laten zien wat wij kunnen.’’

‘Dat gevoel leeft enorm’

De eerzucht naar sportief succes spat er vanaf. Martin van den Brink is bevlogen, fanatiek en heeft maar één missie. De rallyrijder wil een topklassering behalen in de Dakar Rally. ,,Ja, dat gevoel leeft enorm. En het wordt steeds erger. Ik ben er ook van overtuigd dat we het ooit gaan laten zien.’’

Daarom baalt de 46-jarige coureur zo van de technische problemen die de Renault formatie zowel in de derde als in de vijfde etappe kreeg te verwerken. ,,We hebben twee keer een kapotte turbo gehad. Dat is niet normaal. We weten heel goed hoe het komt. Het gebrek aan tijd om te testen is de grootste oorzaak. Mario Kress en zijn mannen hebben in vijf weken een nieuwe Sherpa gebouwd. Dat is geweldig, maar het is ten koste gegaan van het testen. Aan de andere kant is het ook onze keuze geweest om met de Sherpa te gaan rijden.’’

Van den Brink maakt duidelijk dat de Sherpa een andere turbo heeft dan de Renault front truck waar Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink in rijden . ,,De turbo voor de Sherpa hebben we in de Silk Way Rally getest. Daar was het resultaat uitstekend. Het grote verschil is dat we in Rusland en China op 2500 meter hoogte reden. In de Dakar Rally hebben we vijf etappes op een hoogte van 3000 tot 4000 meter. Er is te weinig zuurstof, zo is gebleken.’’

‘Minder vermogen is geen probleem’

Volgens Martin van den Brink is het probleem voor de komende etappes verholpen. ,,We hebben nu de capaciteit van de turbo teruggebracht. Dat betekent dat we minder vermogen hebben. Maar dat is geen enkel probleem, want deze truck loopt hard genoeg. Het gebrek aan tijd en de mogelijkheid voor Mario om deze hoogte te simuleren speelt ons nu parten. De turbo in de truck van Pascal heeft een andere afstelling, omdat we daar natuurlijk al mee op hoogte hebben gereden.’’

‘Kind van de rekening’

Mario Kress en zijn mannen balen net als Van den Brink. ,,Maar voor Mario is het toch anders. Het is mijn team en iedereen kijkt naar mijn prestaties. Ik voel me het kind van de rekening.’’

De Harskamper wil echter niet bij de pakken neerzitten en richt zijn vizier op de komende week. ,,Wij gaan er alles aan doen om een dagsucces te behalen. Daarnaast gaan we proberen om Pascal zo hoog mogelijk in het klassement te behouden. Als dat lukt dan halen we de doelstelling van het team. Een top tien klassering was namelijk het doel. Alleen ik had gehoopt dat ik dat zou zijn. Maar het is nu eenmaal niet anders en ik ben blij dat we nog rijden.’’

Ondanks de sportieve teleurstelling is er voor Van den Brink nog genoeg over om wel tevreden te zijn. ,,Natuurlijk dat is ook zo. We hebben een etappe gewonnen, een keer derde geworden. We hebben een nacht en een dag doorgehaald om de finish op tijd te halen. We zijn met veel kunst en vliegwerk maar ook goed teamwork in de race gebleven. Pascal heeft het fantastisch gedaan en het hele team functioneert echt geweldig. Dat geeft zeker moraal. Maar het neemt niet weg dat het gevoel voor mij persoonlijk dubbel blijft.’’

In het bivak in La Paz regende het zondagavond (plaatselijke tijd) nog altijd. ,,We staan op een militair terrein. Het is hier beter dan in Oruro, maar ook hier is blubber en is het gras kapot gereden. De ondergrond is wel harder. Ik zie echter geen problemen om hier weg te komen.’’

Vandaag moeten de mannen het bivak verlaten voor de zevende etappe. Het begin van de marathon-etappe. ,,We hebben begrepen dat de special wordt ingekort. Maar dat moeten we nog even afwachten.’’

Volgens Martin is de uitgestippelde tactiek voor de komende ritten voor iedereen duidelijk. ,,Pascal gaat safe voor een goede eindklassering rijden. Wij moeten zorgen dat we weer zo snel mogelijk voor Pascal komen te rijden. Het is ook voor ons belangrijk om de finish in Buenos Aires te halen. Daar gaan we vanaf nu alles aan doen. We zullen proberen om in de laatste etappes nog een klinkend resultaat neer te zetten.’’

Vandaag starten Martin van den Brink, navigator Marcel Blankestijn en monteur Daniel Kozlovský als 37e. ,,We starten achter Wuf van Ginkel, die vrijdag ook veel tijd verloor. Dat maakt het nog weer leuk voor ons. Misschien kunnen we Wuf een beetje opjagen en samen door het veld naar voren komen.’’


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Mammoet Rallysport

USB Stick 8 GB

410205 006

Mammoet Dakar Truck 2016 1:50

810202 003

@MammoetStore

Twitter response: "Sorry, that page does not exist."