• 22 11 2017
  • Header 001
  • Header 002
  • Header 003
  • Header 004
  • Header 005
  • Header 006
  • Header 007
  • Header 008
  • Header 009
  • 03 01 17 stage2
  • 01 01 17
  • 08 01 16 etappe6
  • 09 10 15 finish
  • 20 04 15 etappe4
  • 17 01 15 huldiging
  • headerfrontpage-13-09-14

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor mammoet
  • sponsor mkr
  • sponsor renaulttrucks
  • hella
  • boss machinery
  • vink
  • sponsor dopharma
  • sponsor cabweert
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • sponsor baroncoatings
  • sponsor truckparts

De Baar beresterk in Bolivaanse blubber

Geschreven door Berry Kamphorst.

Martin van den Brink ziet opmars stranden door kapotte turbo

ORURO - De formatie van Mammoet Rallysport kijkt met gemengde gevoelens terug op de vijfde etappe in de Dakar Rally. Martin van den Brink en zijn co-piloten Marcel Blankestijn en Daniel Kozlovský moesten afrekenen met de pechduivel. Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink reden opnieuw een ijzersterke etappe.

De Baar en zijn manschappen staan inmiddels vijfde in het klassement. De grote regelmaat betaalt zich op dit moment dubbel en dwars uit.

Martin van den Brink kwam in de vijfde etappe sterk uit de startblokken. Na twee meetpunten was de achterstand op de koplopers Kolomy en De Rooy slechts enkele minuten. ,,We waren lekker bezig. Het is jammer. Het rijden gaat goed. Aan ons ligt het niet. De techniek laat ons echter in de steek. Daar moeten we mee aan de slag. We moeten er nu het beste van zien te maken.´´

De winnaar van de tweede etappe kwam vrijdagavond net voor de klok van 24.00 uur (Nederlandse tijd) als 40e (op 3 uur en 58 minuten en 53 seconden van etappewinnaar Gerard de Rooy) binnen.

´Voor de tweede keer in drie dagen een turbo kapot. Ongelooflijk!´

In de ingekorte proef over 219 kilometer van Tupiza naar Oruro in Bolivia moest Van den Brink op 70 kilometer voor de finish noodgedwongen de Renault Sherpa aan de kant zetten. ,,De turbo begaf het. Ik snap niet dat het nu al voor de tweede keer gebeurt. We hebben uitvoerig getest en dat ging duizenden kilometers zonder problemen. Nu hebben we er twee kapot in drie dagen. Ongelooflijk,´´ aldus Van den Brink.

De mannen van Mammoet Rallysport probeerden zich tijdens het wachten te vermaken. Martin pakte de satelliet telefoon en belde met het thuisfront. ,,We moeten wachten op de servicetruck van Ed Wigman. Maar dat duurt even, omdat hij ook Tom Coronel op sleeptouw heeft.´´

Later bleek Ed Wigman zijn ´pakketje´ verloren te hebben en kon hij in rap tempo naar de mannen van Mammoet toe. ,,We moesten, toen hij uiteindelijk bij ons was, nog een uurtje sleutelen. Vervolgens hebben we de proef rustig uitgereden. We hopen de komende dagen op meer succes.´´

Martin had overigens meer collega´s gezien die in de problemen zaten. ,,We zagen onder andere Wuf van Ginkel en Ton van Genugten tot de assen aan toe in de blubber staan. Bij een rio hadden ze het verkeerde spoor denk ik. Later bleek ook een shovel die er aan te pas moest komen vast te zitten,´´ zo vertelde Martin, net voordat hij de etappe kon voortzetten.

Meer reden tot lachen voor Pascal

Pascal de Baar, de trouwe secondant van Van den Brink had meer reden tot lachen. De ervaren coureur uit Beekbergen reed opnieuw een onverstoorbare etappe. De 47-jarige De Baar zag zich na een heftige etappe terug op de 12e plaats in het dagklassement. De Baar nestelde zich door zijn constante prestaties in de top vijf. De achterstand van het trio in de Renault front truck op koploper Gerard de Rooy is 32 minuten en 25 seconden. Pascal, Wouter en Martin eindigden in de eerste vijf etappes respectievelijk als 17e, 14e, 8e, 6e en vrijdag dus als 12e.

De omstandigheden in het bivak van Ororu zijn overigens verre van ideaal. De overvloedige regenval van vandaag heeft het volledige servicepark onder water gezet. De contrasten in Le Dakar zijn groot. Niet alleen op sportief gebied.

Als de Boliviaanse weergoden het toelaten dan staat vandaag de zesde etappe op het programma. Het circus trekt van Ororu naar La Paz. De rit naar de hoofdstad is 772 kilometer. De proef op snelheid telt 513 kilometer. De eerste truck vertrekt om 11.33 uur (plaatselijke tijd). In Nederland is het dan 16.33 uur (vijf uur tijdsverschil in plaats van de vier uur in Argentinië)

Zondag hebben de rallyrijders een rustdag.


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Victor Eleuterio

USB Stick 8 GB

410205 006

Mammoet Dakar Truck 2016 1:50

810202 003

@MammoetStore