• 22 11 2017
  • Header 001
  • Header 002
  • Header 003
  • Header 004
  • Header 005
  • Header 006
  • Header 007
  • Header 008
  • Header 009
  • 03 01 17 stage2
  • 01 01 17
  • 08 01 16 etappe6
  • 09 10 15 finish
  • 20 04 15 etappe4
  • 17 01 15 huldiging
  • headerfrontpage-13-09-14

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor mammoet
  • sponsor mkr
  • sponsor renaulttrucks
  • hella
  • boss machinery
  • vink
  • sponsor dopharma
  • sponsor cabweert
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • sponsor baroncoatings
  • sponsor truckparts

´Mammoet´ laat zich niet slachten

Geschreven door Berry Kamphorst.

De Baar ijzersterk in vierde rit; equipe Van den Brink toont karakter

TUPIZA - Het team van Mammoet Rallysport heeft weer eens een ouderwets staaltje van doorzettingsvermogen ten toon gespreid. Vanuit volslagen kansloze positie knokte Martin van den Brink zich op de valreep naar de startstreep. De Harskamper en zijn co-piloten Marcel Blankestijn en Daniel Kozlovský werden beloond voor hun vastberadenheid.

De finish halen van de vierde etappe was het doel na een dramatisch verlopen derde etappe. In die opzet slaagde de Harskampse doorzetter cum laude. Een 14e plaats in de etappe was de beloning. De stemming in het bivak was voor die tijd al opgevrolijkt door de uitstekende prestatie van Pascal de Baar.

De snelle assistent van Mammoet Rallysport reed in de vierde etappe voor eigen kansen en in zijn eigen tempo. De coureur uit Beekbergen parkeerde de Renault front truck als zesde in het bivak. Pascal de Baar, Wouter de Graaf en Martin Roesink moesten 19.10 minuten toegeven op etappewinnaar Gerard de Rooy. Naast de uitstekende dagklassering klom het trio in het algemeen klassement naar een zevende plaats. De achterstand op koploper Dimitri Sotnikov (Kamaz) is 17 minuten en 17 seconden. Na een zenuwslopende 24 uur keerde de rust daarmee enigszins terug in het serviceteam.

De formatie van Martin van den Brink heeft de afgelopen 40 uur het nodige meegemaakt. Na de glorieuze ritwinst in de tweede etappe was woensdag alles anders. ,,Het lijkt of we een marathon-etappe hebben afgelegd. In het tweede deel van de derde etappe ging de motor kapot,´´ aldus Martin van den Brink na terugkeer van de vierde special. ,,De injector was kapot en de turbo moest vervangen worden.´´

´We zagen het somber in´

In de strijd tegen de techniek waren Martin, Daniel en Marcel overgeleverd aan het team van Ed Wigman. Zij hadden de noodzakelijke onderdelen in de truck. Ook vanuit het bivak werd, onder aanvoering van Steven van de Craats, de nodige actie ondernomen om de koploper in het truck-klassement in de race te houden. ,,Het was een heftige nacht en ochtend,´´ aldus een opgeluchte Van de Craats. ,,In het bivak zagen we het op een gegeven moment ook heel somber in. Maar gelukkig kregen we nog een starttijd.´´

´Marcel ging hout sprokkelen voor kampvuurtje´

Voor het zover was moesten de mannen van de truck met startnummer 506 de Renault Sherpa repareren en vervolgens de nacht doorbrengen op de route. ,,Daniel heeft volop gesleuteld. Marcel ging in de tussentijd hout sprokkelen en zo hebben een kampvuurtje gemaakt en bij het vuur geslapen. Vanochtend (donderdagochtend) konden we om 7.00 uur verder en waren net op tijd in het bivak om de stempels voor de vierde etappe te halen.´´

De gebruikelijke servicebeurt voor de truck viel daarbij in het water. ,,We hebben heel snel de belangrijkste dingen kunnen doen. Vervolgens moesten we weer 100 kilometer door de bergen terug naar de start voor de vierde proef.´´

Van den Brink en zijn manschappen begonnen op ruime achterstand aan de rit van San Salvador de Jujuy (Argentinië) naar het Boliviaanse Tupiza. Iedereen in het kamp van Mammoet hield zijn hart vast. ,,We moesten van start met een truck die niet goed liep. We hadden maar vijf cilinders en hij rookte als een schoorsteen,´’ aldus de 46-jarige Van den Brink.

In de Boliviaanse duinen op ongeveer 3500 meter hoogte bleek de Renault Sherpa zich als een vis in het water thuis te voelen. Martin en zijn co-piloten ‘vlogen´ over de duinen en stonden uiteindelijk met een 14e tijd aan de eindstreep van de etappe over 416 kilometer. De achterstand op winnaar De Rooy bedroeg 42 minuten en 22 seconden. Maar dat was slechts bijzaak. ,,We moesten de finish halen en hopen dat we niet te veel schade veroorzaakten. Ik ben heel blij dat we er zijn. Mario Kress en zijn mannen hebben nu tijd genoeg om de truck weer fris aan de start te brengen. Morgen is er weer een nieuwe ronde.´´

Die nieuwe ronde brengt de rallykaravaan van Tupiza naar Oruro. Na een korte verbinding start de proef over totaal 438 kilometer. ,,Na een goede nacht slapen zijn we klaar voor het vervolg,´´ aldus de vermoeide maar toch tevreden teameigenaar.

Klassement totaal verpest

De technische tegenslag in de derde rit heeft het algemeen klassement voor Martin van den Brink echter wel totaal verpest. De trotse koploper van het truck-klassement na de tweede etappe staat 41e met een achterstand van 17 uur 48 minuten en 10 seconden. Dat de mannen van Mammoet echter nog in de race zijn maakt vrijwel alles goed. ,,Wij geven nooit op,´´ zo roemde Martin van den Brink in de aanloop naar de rally zijn Mammoet-team meerdere malen. Woensdag en donderdag bleek die uitspraak een waarheid als een koe.


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Arjan Schimmel

USB Stick 8 GB

410205 006

Mammoet Dakar Truck 2016 1:50

810202 003

@MammoetStore

Twitter response: "Sorry, that page does not exist."